MENU

       

Newsletter

Zapisz się do naszej listy mailingowej

Uwaga! Wyłudzenia pieniędzy od klientów metodą na policjanta/CBŚ/CBA

Uwaga! Wyłudzenia pieniędzy od klientów metodą na policjanta/CBŚ/CBA

Policja i banki ostrzegają:
Policja nigdy nie prosi obywateli o przekazywanie pieniędzy ani kosztowności nieznanym osobom.
Policja nigdy nie prosi telefonicznie o udział w działaniach operacyjnych.


Jeśli ktoś telefonicznie prosi nas o pieniądze, udział w akcji policyjnej, bądź mamy jakiekolwiek wątpliwości z kim rozmawiamy należy skontaktować się z najbliższymi. Jeżeli nie ma takiej możliwości, a podejrzewamy, że ktoś próbuje nas oszukać natychmiast trzeba skontaktować się z Policją dzwoniąc na 997 lub 112 – najlepiej z telefonu komórkowego, ewentualnie stacjonarnego po uprzednim upewnieniu się, że ostatnia rozmowa została rozłączona. To bardzo ważne!

W ostatnim czasie identyfikujemy przypadki wyłudzenia pieniędzy od klientów metodą na policjanta/CBŚ/CBA. Na ten rodzaj oszustwa szczególnie narażone są osoby starsze, które niestety ulegają socjotechnikom używanym przez oszustów.  Sposób działania sprawców, choć przybiera różne formy zawsze zmierza do jednego, by okraść swoją ofiarę. Za pomocą różnych technik manipulacyjnych udaje się pozyskać od upatrzonych wcześniej ofiar dane, dzięki którym możliwe jest podjęcie pieniędzy z ich rachunków bankowych.

Jak to działa?

Sprawcy podają się za funkcjonariuszy policji/CBŚ/CBA, przedstawiają historię o rzekomym rozpracowywaniu grup hakerskich, często fałszywie wskazując na zaangażowanie w proceder pracowników banków, uwiarygadniają swoją historię prosząc ofiarę o potwierdzenie danych rzekomego policjanta dzwoniąc na nr alarmowy 997, tymczasem rozmowa jest przekierowywana do przestępcy, który potwierdza nazwisko, nr legitymacji osoby podszywającej się pod policjanta. Następnie żądają od swoich ofiar loginów, haseł, środków uwierzytelniających umożliwiających dokonanie przelewu pieniędzy. Gdy ofiara nie posiada elektronicznego dostępu do swoich pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych, przestępcy nakłaniają klienta banku do wystąpienia do banku  z wnioskiem o kanały elektroniczne umożliwiające posługiwanie się swoimi pieniędzmi bez konieczności wizyty w banku. Czasem dochodzi do takiej sytuacji, że ofiara podaje numer telefonu wskazany uprzednio przez przestępcę, by umożliwić autoryzację przelewów. Otrzymane z banku loginy i hasła przekazywane są przestępcom. Ofiara orientuje się, że doszło do przestępstwa, gdy na rachunku bankowym nie ma już pieniędzy.

Kogo dotyczy?

Osoby wytypowane przez sprawców, to często osoby w starszym wieku, posiadające w banku często dorobek swojego życia. Są to osoby ufne, które nie zdają sobie sprawy z faktu, iż zostali wykorzystani przez przestępców przy użyciu technik manipulacyjnych.

Gospodarczy Bank Spółdzieczy w Gorzowie Wielkoppolskim przyłączając się do apelu organów ścigania, prosi o rozpowszechnienie niniejszego komunikatu także w parafiach, gminach, sołectwach, klubach seniorów, etc. by dotrzeć do możliwie szerokiej grupy zainteresowanych. Zachęcamy do podejmowania działań edukacyjnych w kierunku uświadomienia klientom, że wszelka prośba o dane umożliwiające dostęp do pieniędzy nie pochodzi od pracowników banków czy policji.

 



ZŁÓŻ REKLAMACJĘ